Informacije iz članka 18. stavka 5. Zakona o DKOM-u
Zakon o Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave („Narodne novine“, broj 18/13., 127/13 i 74/14.) u članku 18. stavak 5., propisuje: „Državna komisija dužna je najmanje dva puta godišnje na svojim internetskim stranicama objaviti informaciju o najčešćim razlozima za izjavljivanje žalbe i najčešće utvrđenim nepravilnostima u žalbenim postupcima“.
U žalbenim postupcima koji su vođeni pred Državnom komisijom mogu se izdvojiti slijedeći najčešći razlozi za izjavljivanje žalbe, koji se godinama ponavljaju:
Najčešće nepravilnosti koje je utvrdila Državna komisija dijele se na one počinjene od strane ponuditelja i od strane naručitelja.
Najveći broj žalbi izjavljen je u fazi dokumentacije o nabavi te odluke o odabiru. S obzirom na navedeno, u nastavku se daje prikaz najčešćih žalbenih navoda u navedene dvije faze postupka.
Izvor: Izvješće o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave za 2018. godinu.
U žalbenim postupcima koji su vođeni pred Državnom komisijom mogu se izdvojiti slijedeći najčešći razlozi za izjavljivanje žalbe, koji se godinama ponavljaju:
- povreda načela javne nabave
- neusklađenost dokumentacije o nabavi sa pozitivnim zakonskim rješenjima (opis predmeta nabave, tehničke specifikacije, kriteriji za kvalitativni odabir gospodarskog subjekta)
- propusti prilikom pregleda i ocjene ponuda
- primjena odredaba o dopuni, razjašnjenju, upotpunjavanju ponuda i dostavi informacija ili dokumentacije
- neusklađenost ponude odabranog ponuditelja sa uvjetima i zahtjevima iz dokumentacije o nabavi
- zakonitost odluke o poništenju postupka javne nabave
Najčešće nepravilnosti koje je utvrdila Državna komisija dijele se na one počinjene od strane ponuditelja i od strane naručitelja.
Karakteristične pogreške ponuditelja:
- nedovoljno korištenje mogućnosti traženja dodatnih informacija, objašnjenja ili izmjena u vezi s dokumentacijom o nabavi,
- dostavljanje ponude koja nije sastavljena u skladu s uvjetima i zahtjevima iz dokumentacije o nabavi (dokazi nepostojanja osnova za isključenje, dokazi kriterija za odabir gospodarskog subjekta, dokazi sukladnosti sa tehničkim specifikacijama),
- upotpunjavanje i razjašnjavanje ponude protivno zakonskim ograničenjima.
Karakteristične pogreške naručitelja:
- nejasna i kontradiktorna dokumentacija o nabavi,
- narušavanje integriteta i jasnoće dokumentacije o nabavi brojnim izmjenama i objašnjenjima,
- neopravdano ograničavanje tržišnog natjecanja propisivanjem detaljnih tehničkih specifikacija,
- propisivanje kriterija za odabir gospodarskog subjekta kojima se prelaze minimalne razine sposobnosti
- nepravilno određivanje kriterija za odabir ponude (kriterij ekonomski najpovoljnije ponude)
- odstupanje od uvjeta i zahtjeva iz dokumentacije o nabavi prilikom pregleda i ocjene ponuda
- prihvaćanje nedostatnih dokaznih sredstava kojima se dokazuje nepostojanje osnova za isključenje
- nepravilna primjena odredbi o dopuni i pojašnjenju ponude
- manjkavo obrazloženje razloga za isključenje ili neispunjavanje kriterija za odabir gospodarskog subjekta, odnosno za odbijanje ponude.
Najveći broj žalbi izjavljen je u fazi dokumentacije o nabavi te odluke o odabiru. S obzirom na navedeno, u nastavku se daje prikaz najčešćih žalbenih navoda u navedene dvije faze postupka.
Najčešći žalbeni navodi na dokumentaciju o nabavi
- opis predmeta nabave i tehničke specifikacije, u smislu pogodovanja
- određenom ponuditelju
- propisani uvjeti i dokazi tehničke i stručne sposobnosti
- propisani kriteriji za odabir ponude (kriterij ekonomski najpovoljnije ponude)
- propisani uvjeti i zahtjevi koji moraju biti ispunjeni sukladno posebnim propisima ili stručnim pravilima.
Najčešći žalbeni navodi na odluku o odabiru
- dokazivanje nepostojanje osnova za isključenje
- udovoljavanje tehničkim specifikacijama
- udovoljavanje uvjetima tehničke i stručne sposobnosti
- osporavanje ažuriranosti dostavljenih popratnih dokumenata
- primjena članka 263. i 293. ZJN 2016
- primjena odredbi o oslanjanju na sposobnost drugih subjekata
- pregled i ocjena ponuda u odnosu na kriterij za odabir ponude (kriterij ekonomski najpovoljnije ponude)
- primjena instituta izuzetno niske ponude
Izvor: Izvješće o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave za 2018. godinu.